Jak powinny działać skrzynie biegów w samochodzie?

Każda skrzynia biegów ma zapewnić jak najlepsze wykorzystanie mocy silnika. W jej działaniu ważne są także łatwość i sposób obsługi przekładni.

Budowa manualnej skrzyni biegów

W obudowie tego rodzaju skrzyni znajdują się wałki: główny, pośredni i sprzęgłowy. Na tym ostatnim jest koło zębate, które przekazuje napęd na koło zębate wałka pośredniego. Na wałkach pośrednim i głównym umieszczone są natomiast pary kół, które odpowiadają konkretnym biegom. Koła zębate są osadzone obrotowo, praz sprzęgnięte ze sobą za pośrednictwem sprzęgieł cierno-zębatych (synchronizatorów). Włączenie jednego biegu powoduje rozłączenie pozostałych kół zębatych. Manualne skrzynie biegów w samochodzie mają nadbieg albo przełożenie bezpośrednie. Bardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest nadbieg, gdzie prędkość wałka głównego jest większa od prędkości obrotowej wałka sprzęgłowego.

Skrzynie biegów – jakie powinny być?

Najważniejsze jest, by przełączanie biegów było łatwe i wygodne. Można to osiągnąć dzięki wyrównaniu prędkości obrotowej łączonych podzespołów. W tym właśnie celu stosuje się synchronizatory. Mają one za zadanie samoczynnie zrównoważyć prędkość elementu pracującego z elementem załączanym. Proces ten odbywa się bez ingerencji kierowcy. Inną ważną kwestią jest dobór przełożeń. Większa rozpiętość pozwoli lepiej wykorzystać efektywny zakres prędkości obrotowej silnika samochodu. Dzięki temu kierowca będzie mógł rzadziej zmieniać biegi. Aby nie zwiększać masy własnej aut, skrzynia biegów powinna być lekka i zwięzła. Tego rodzaju ergonomia pozwoli także np. na powiększenie kabiny pasażerskiej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *