Podział samochodów osobowych

Samochody osobowe to, zgodnie z definicją, pojazdy samochodowe przeznaczone konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z samym kierowcą, a także ich bagażu. Do kierowania samochodem osobowym o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony uprawnia w Polsce prawo jazdy kategorii B. Samochody osobowe można podzielić ze względu na: klasy samochodu, nadwozia, konstrukcje.

Podział cenowy

Klasa samochodu zwana jest inaczej segmentem. W zależności od rynku motoryzacyjnego wyróżnić można dwa podstawowe podziały. W Europie, czyli również w Polsce, ważniejszy jest podział według wielkości samochodu, podczas gdy na przykład w krajach Ameryki Północnej stosuje się podział cenowy. Aby jednak porównanie dwóch lub więcej samochodów miało większą wartość, należy dokonać obu podziałów jednocześnie. Podział cenowy obejmuje: samochody tanie (Dacia, Daewoo), samochody popularne (Volkswagen, Opel, Suzuki, Honda), samochody luksusowe (Alfa Romeo, Audi, BMW, Jaguar), samochody superluksusowe (Maybach, Bentley), sportowe (Porsche, Maserati) oraz supersportowe (Ferrari, Lamborghini).

Nadwozia i konstrukcje

Nadwozie jest częścią składową pojazdu, ustawioną na podwoziu lub służącą do montażu jego elementów. Składa się ono ze struktury nośnej oraz karoserii. Nadwozie, a w szczególności karoseria, okrywa mechanizmy pojazdu oraz spełnia funkcje estetyczne.
Konstrukcje samochodów osobowych dzielą się natomiast na konstrukcje: samonośne (nadwozie samoniosące, czyli inaczej bezramowe) oraz ramowe (nadwozie nieniosące).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *